:: سال 17، شماره 70 - ( 12-1404 ) ::
جلد 17 شماره 70 صفحات 88-83 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش رتروویروس ها و میکروبیوم ‌های باستانی در DNA انسان
داریوش فرهود1 ، مهسا آذری2
1- کلینیک ژنتیک، تهران، ایران
2- دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (208 مشاهده)
برخی ویروس‌ها، مانند ویروس‌هایی که باعث سرما خوردگی می‌شوند، پس از مدت کوتاهی مثلاً پس از یک فصل، ناپدید می‌شوند و توسط سیستم ایمنی شکست می‌خورند، اما ویروس‌ها (رتروویروس) یا میکروب‌ها (میکروبیوم) وجود دارند که می‌توانند برای مدت طولانی در بدن باقی بمانند و تا نسل‌ها مهمان تأثیر گذار ما باشند. از زمان‌های قدیم تا به امروز، انسان‌ها از بیماری‌هایی رنج می‌برند که علت آن می‌تواند پذیرش میکروب‌ها به دلیل ضعف جسمی ناشی از فعالیت عفونت‌های باستانی یا ابتلا به ویروسی پنهان در DNA باشد. در این مقاله، ویروس‌ها و میکروب‌های به جا مانده از دوران باستان در بدن انسان بررسی شده‌اند؛ همچنین میزان معایب و فواید فعالیت این گروه را در بدن و نقش آن‌ها در تکامل انسان را بررسی کرده‌ایم. در واقع، وقتی ویروس‌ها به طور کامل ناپدید می‌شوند، قابلیت دارند تا مواد ژنتیکی را در محیط باقی‌ بگذارند تا بعد بتوانند به موجب آن دوباره ظاهر شوند. میکروب‌ها در زمان‌های مختلف نقش‌های متفاوتی ایفا می‌کنند. فعالیت برخی از میکروب‌ها و ویروس‌ها، چه قدیمی و چه جدید، گاهی مفید است و حتی تکامل انسان و تولید مثل  (Syncytin)را با سرعت بیشتری پیش می‌برد، اما برخی از گروه‌ها نیز باعث ناتوانی‌های جسمی می‌شوند و فرد را نسبت به بقیه، از گروه انسانی عقب نگه می‌دارند و گاهی باعث HIV، COVID، HERV و سرطان‌های امروزی می‌شوند.
 
واژه‌های کلیدی: رتروویروس، پلئوپاتولوژی، ویروس‌های باستانی، تکامل انسان، DNA باستان
متن کامل [PDF 708 kb]   (98 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ژنتیک
دریافت: 1405/1/24 | پذیرش: 1405/1/24 | انتشار: 1405/1/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 17، شماره 70 - ( 12-1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها