[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
آخرین شماره::
آرشیو نشریه::
آرشیو مقالات ::
ثبت نام و اشتراک::
ارسال مقاله::
درباره ما::
تماس با ما::
جستجوی پیشرفته::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 13، شماره 51 - ( 3-1400 ) ::
جلد 13 شماره 51 صفحات 26-21 برگشت به فهرست نسخه ها
روش های ارزشیابی مهارت های آزمایشگاهی
صدیقه شریف زاده
استاد دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مرکز تحقیقات علوم و فناوری تشخیص آزمایشگاه
چکیده:   (2172 مشاهده)
امروزه در حوزه علوم آزمایشگاه بالینی پیشرفت های سریع و شگرفی در تکنولوژی آزمون های تشخیصی صورت گرفته است. این تغییرات حضور کارشناسانی را طلب می کند که علاوه بر توانمندی های علمی از مهارت های کافی به منظور استفاده از تجهیزات مدرن و انجام تکنولوژی های جدید برخوردار باشند. به عبارت دیگر حضور کارشناسانی ورزیده و متبحر به عنوان سرمایه های اصلی هر آزمایشگاه مزیت رقابتی در حفظ استاندارد های لازم برای هر آزمایشگاه محسوب می شود. از این جنبه پرداختن به نوع آموزش فراگیران در رشته علوم آزمایشگاهی و اهمیت دادن به ابعاد مختلف آن از اهمیت وافری برخوردار است. از آنجا که مبنای آموزش این رشته عمدتا بر انتقال مهارت در کنار دانش روز می باشد، طراحی محتوای آموزشی هدفمند مبتنی بر نیاز روز بسیار ضروری است. از طرفی طراحی و اجرای ارزشیابی مناسب جهت آزمودن مهارت های عملی این فراگیران، موجب اطمینان از رسیدن به نتیجه مطلوب در تحقق اهداف آموزشی خواهد بود. بدیهی است با توجه به ماهیت این رشته، ارزشیابی های معمول و ساده قادر به نشان دادن توانایی های فراگیران برای حضور در عرصه کار نمی باشد. بنابراین، تعریف روش های استاندارد جهت بررسی عملکرد آنان در آزمایشگاه های عملی و همچنین در فیلد بیمارستانی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
واژه‌های کلیدی: آزمایشگاه بالینی، روش های ارزشیابی، کارشناسان آزمایشگاه، مهارت های آزمایشگاهی
متن کامل [PDF 250 kb]   (1596 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: علوم آزمایشگاهی
دریافت: 1400/3/26 | پذیرش: 1400/3/26 | انتشار: 1400/3/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifzadeh S. Assessment methods for laboratory skills. 3 2021; 13 (51) :21-26
URL: http://labdiagnosis.ir/article-1-445-fa.html

شریف زاده صدیقه. روش های ارزشیابی مهارت های آزمایشگاهی. نشریه آزمایشگاه و تشخیص. 1400; 13 (51) :21-26

URL: http://labdiagnosis.ir/article-1-445-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 13، شماره 51 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Laboratory and Diagnosis
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4645