:: سال 14، شماره 56 - ( 6-1401 ) ::
جلد 14 شماره 56 صفحات 43-27 برگشت به فهرست نسخه ها
گذاری بر فرهنگ هزینه کیفیت در آزمایشگاه ‌های پزشکی: یک مطالعه مروری حیطه‌ ای
حسین درگاهی
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (1212 مشاهده)
مقدمه: فرهنگ سازمانی بر روی عملکرد سازمان ‌ها تاثیر دارد و باعث ارتقای کیفیت و بهره‌ وری آن ‌ها می ‌شود. فرهنگ کیفیت نیز مجموعه ‌ای از فرهنگ سازمانی است که هدف آن ارتقای مستمر کیفیت و تضمین کننده تحقق کیفیت مطلوب در آزمایشگاه‌ های پزشکی است. بدون صرف هزینه، ارتقای خدمات آزمایشگاهی امکان ‌پذیر نیست. به دلیل منابع محدود و فقدان یک دیدگاه راهبردی در زمینه پیشگیری از هدر رفت منابع، ضروری است تا مدیریت آزمایشگاه‌ های پزشکی با چگونگی مصرف و منابع که از ایجاد کیفیت نامطلوب جلوگیری می ‌کند، آشنایی داشته باشند. لذا این پژوهش با هدف تحلیل فرهنگ هزینه کیفیت در آزمایشگاه‌ های پزشکی از طریق یک مطالعه مروری حیطه ‌ای و چگونگی استقرار فرهنگ هزینه کیفیت در این نوع سازمان ‌ها است.
روش کار: برای انجام این پژوهش از روش مطالعه مروری حیطه ‌ای و با استفاده از پایگاه‌ های داده ‌ای فارسی و انگلیسی و از کلید واژه ‌های فرهنگ، فرهنگ سازمانی، کیفیت، مدیریت کیفیت فراگیر، آزمایشگاه پزشکی، آزمایشگاه بالینی، بیمارستان، سازمان‌ های بهداشتی درمانی، هزینه کیفیت و فرهنگ هزینه کیفیت استفاده شد. دامنه زمانی مقالات از سال 1990 تا 2022 میلادی به زبان‌ های فارسی و انگلیسی بود که پس از ارزشیابی و غربالگری و حذف مقالات غیر مرتبط در مجموع تعداد 77 مقاله در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ‌ها: استقرار نظام فرهنگ هزینه کیفیت و توجه به مولفه‌ های آن از جمله آموزش کارکنان، ارزیابی، پیشگیری و اجرا و یکپارچه سازی هزینه ‌های ملموس و غیرملموس، بروز خطاها، اشتباهات و نقص ‌ها و تهیه فهرست تفصیلی می ‌تواند در مراحل قبل از انجام، انجام و بعد از انجام آزمایش ‌ها نه تنها در تنظیم بودجه ‌بندی آزمایشگاه ‌های پزشکی، بلکه بر روی مراقبت و ایمنی بیمار تاثیر گذار باشد و به تشخیص درست و درمان مناسب بیماران کمک کند.
نتیجه ‌گیری: مدیریت آزمایشگاه‌ های پزشکی باید به صورت دوره‌ ای و مستمر ارزش ‌گذاری خدمات پشتیبانی خود را مورد بازنگری قرار دهند. آگاهی و آمادگی کامل رهبران آزمایشگاه‌ ها در ایجاد جو سازمانی مناسب و تبادل نظر، رعایت الزامات اعتبار بخشی و اجرای قوانین و مقررات کاربردی و تهیه منظم و مستمر گزارش ‌های مربوط به هزینه ‌های خطاها و اشتباهات و نقص ‌های به وجود آمده به بازگشت سرمایه ‌ها در آزمایشگاه ها کمک می‌ کند و عملکرد مالی آن‌ ها را مورد تایید قرار می دهد.
اگر چه شناسایی و دستیابی کامل به فرآیندهای آزمایشگاهی از جمله هزینه ‌های ایجاد شده که در اثر بروز خطاها و اشتباهات ایجاد می ‌شود، بسیار مشکل است. اما صرف هزینه ‌ها و سرمایه ‌های غیر ضروری در این راه، موجب هدر رفت منابع و پیامدهای منفی آن خواهد شد. ایجاد تیم ‌های نظارتی جهت مدیریت ارزشیابی فرهنگ هزینه کیفیت موجب تقویت مدیریت عملکرد مالی آزمایشگاه ‌ها خواهد شد.
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: فرهنگ ‌سازی، فرهنگ هزینه کیفیت، آزمایشگاه پزشکی
متن کامل [PDF 453 kb]   (783 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: مدیریت
دریافت: 1401/6/27 | پذیرش: 1401/6/28 | انتشار: 1401/6/28


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 14، شماره 56 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها