مشتری مداری در آزمایشگاه: ضرورت یا اختیار
|
محمود جاوید۱ ، فریبا قدیانی۲ ، ارجاسب احمدی۱  |
۱- مدیریت درمان تامین اجتماعی شهرکرد ۲- آزمایشگاه پزشکی مهر شهرکرد |
|
چکیده: (۹۱۲۵ مشاهده) |
در دنیای رقابتی امروز آزمایشگاه هایی که از منظر سنتی به مفاهیم مشتری، کیفیت، رقابت، تبلیغات، تنوع آزمایش ها و ... می نگرند، علاوه بر عدم کسب موفقیت، سرمایه های خود را هم از دست می دهند.
امروزه "مشتری" هدف خدمات آزمایشگاه و "مشتری مداری" پایه و اساس فعالیت آزمایشگاه ها تلقی می شود به طوری که کیفیت ارایه خدمات بر اساس بر آورده ساختن نیازها و انتظارات مشتری تعریف می گردد.
آزمایشگاه ها با هر هدفی که تشکیل شده باشند، ملزم به جلب رضایت مشتریان و مدیریت نمودن ارتباط خود با آنان هستند. این الزام از دستورات الهی در حفظ کرامت انسان ها، قانون، انگیزه های اجتماعی، حفظ و تامین منافع آزمایشگاه به منظور کسب سود مناسب ناشی می شود.
مشتری مداری در بازار رقابت، الزامی برای بقاء آزمایشگاه های پزشکی، ارزش نهادن به انسان، تامین خواست ها و نیاز های اوست. از طرفی این الزام درباره آزمایشگاه هایی که به گونه انحصاری در بازار حضور دارند همچنان به قوت خود باقی می ماند.
در این بحث در خصوص انواع مشتری، نیاز ها و انتظارات مشتریان (نظیر: رفتار مناسب، سرعت ارایه خدمات، اجرای قوانین، صحت و اعتبار خدمات آزمایشگاهی و زیبا سازی محیط)، رضایت مشتری و تاثیر رضایت مشتری بر فرآیند های آزمایشگاه و بالاخره تاثیر وفاداری مشتری در بقای یک آزمایشگاه پزشکی می پردازیم.
|
|
واژههای کلیدی: مشتری مداری، آزمایشگاه پزشکی، رضایت مشتری، نیاز مشتری |
|
متن کامل [PDF 938 kb]
(۶۱۱۳ دریافت)
|
نوع مطالعه: مروری |
موضوع مقاله:
علوم آزمایشگاهی دریافت: 1393/8/3 | پذیرش: 1393/8/3 | انتشار: 1393/8/3
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|