1- دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت و اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران 2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (27 مشاهده)
مقدمه: فرسودگی شغلی کارکنان آزمایشگاه ها از جمله موضوعاتی است که اخیرا مورد توجه پژوهشگران منابع انسانی قرار گرفته است. تغییرات ساختاری و فرآیندی و حرکت به سمت مراقبت مطلوب از بیماران و ارتقای رضایت مندی بیماران و بهره برداری از کارکنان با نشاط و متعهد به کار و در نتیجه افزایش بهره وری سازمانی و کاهش خطاهای آزمایشگاهی باعث شده است تا مدیران و متخصصان آزمایشگاه بالینی توجه خود را به سبک رهبری هوشمندانه جلب کنند. روش کار: پژوهش حاضر با هدف شناسایی چگونگی تامین نیازهای انگیزشی کارکنان از طریق رهبری هوشمندانه در آزمایشگاه های بالینی به صورت مرور روایتی انجام شد. در این پژوهش با تاکید بر روی شکاف علمی مورد نظر از کلید واژه های نیازهای انگیزشی، کارکنان، رهبری هوشمندانه، مدیران و رهبران، آزمایشگاه بالینی بهره برداری گردید. پایگاه های داده ای آنلاین در PubMed، Scopus،Wos و Embaseدر بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۵ جمع آوری گردید و از موتور جستجوگرGoogle Scholarنیز جهت استفاده از منابع خاکستری استفاده به عمل آمد و در مجموع تعداد ۴۸ منبع برای این مطالعه انتخاب شد. یافته ها: ابعاد و محرک های فرسودگی شغلی و همچنین تعهد سازمانی و فردی با تمرکز بر کارکنان آزمایشگاه های بالینی در این مطالعه جمع آوری گردید. علاوه بر این رفتارها، نقاط قوت و چالش های نسلی مختلف کارکنان در محیط کار مانند نسل کارکنان سنتی، نسل عصاقورت داده ها، نسل X، هزاره سوم یا نسلYو سرانجام نسل Zو چگونگی سبک های کاری، ارتباطات و رویکرد به فناوری اطلاعات و ارتباطات جهت مقایسه با یکدیگر احصاءو شناسایی شد. با در نظر گرفتن تفاوت های نسلی در محیط آزمایشگاه بالینی استفاده از سبک های اثر بخش رهبری، مانند نظریه سلسله مراتبی مازلو، فردریک هرزبرگ، دیوید مک کله لند و رهبری سطح ۵ به عنوان آخرین شیوه رهبری کارکنان در قرن حاضر و در نهایت بهره برداری از مولفه های هوش هیجانی، به مدیران و رهبران آزمایشگاه های بالینی توصیه گردید. نتیجه گیری: اگر چه نظریه های انگیزشی متفاوتی برای استفاده مدیران و رهبران وجود دارد، اما در مجموع کاربرد عملیاتی نظریه های انگیزشی با یکدیگر تفاوت دارد و بستگی به مدیران دارد که می خواهند در شرایط اقتضایی از این نظریه ها در محیط کار استفاده کنند. با توصیه استفاده از سطوح رهبری پنج گانه و هوشمندانه به ویژه رهبری سطح پنج، پیشنهاد می شود تا رهبران آزمایشگاه های بالینی در مقابل بحران ها و وظایف سخت و حاد مقاومت کرده و بیشتر بر روی مسئولیت های اساسی خود به عنوان رهبر تمرکز داشته باشند و دقت بیشتری را برای ارتقای مهارت های رهبری خود از طریق شرکت در دوره های آموزشی اختصاص دهند.
Dargahi H, Afraz S. Providing Motivational needs through smart leadership among the employees of clinical laboratories: a narrative reviews study. 3 2025; 17 (68) :41-59 URL: http://labdiagnosis.ir/article-1-611-fa.html
درگاهی حسین، افراز شبنم. تامین نیازهای انگیزشی کارکنان از طریق رهبری هوشمندانه در آزمایشگاه بالینی: مطالعه مروری روایتی. نشریه آزمایشگاه و تشخیص. 1404; 17 (68) :41-59