[صفحه اصلی ]   [Archive]  
بخش‌های اصلی
آخرین شماره::
آرشیو نشریه::
آرشیو مقالات ::
ثبت نام و اشتراک::
ارسال مقاله::
درباره ما::
تماس با ما::
جستجوی پیشرفته::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: سال 5، شماره 21 - ( 8-1392 ) ::
جلد 5 شماره 21 صفحات 36-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تبلیغات در آزمایشگاه تشخیص پزشکی
مجید رضا خلج زاده
مرکز تحقیقات حقوق و اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده:   (12633 مشاهده)

استفاده از ابزارهای تبلیغاتی در حرفه پزشکی و حرف وابسته به آن همواره با مشکلات و مسائل اخلاقی همراه بوده است، به گونه ای که موضوع تبلیغات در این حرفه به یکی از چالش های بزرگ تبدیل شده است. همه روزه در بسیاری از رسانه های عمومی و خصوصی دیداری و شنیداری متعارف و رسانه های مجازی با تعداد کثیری از تبلیغات مربوط به خدمات بهداشتی و درمانی، روش های گوناگون تشخیصی و درمانی، مراکز پزشکی، آزمایشگاهی، تصویر برداری و همچنین داروها و کالاهای مرتبط با امر سلامت مواجه هستیم. گاه این پرسش مطرح می شود که در نظام سلامت و خصوصا "حوزه آزمایشگاه تشخیص پزشکی چه کارکردی برای تبلیغات می تواند در نظر گیرد و در کشور ما چه راهکارهایی برای تحقق این هدف وجود دارد؟

حرفه پزشکی با مد نظر قرار دادن کرامت انسان و توجه به نیازها و منافع واقعی بیمار توانسته است به اعتبار و حیثیتی شایسته دست یابد. با شکل گیری انجمن های حرفه ای پزشکی در کشورهای مختلف، ممنوعیت تبلیغات در این حرفه نیز گسترش یافت، به گونه ای که تبلیغات در بیشتر نقاط دنیا دون شان و ارزش های اخلاقی این حرفه تلقی می شد. به تدریج ممنوعیت تبلیغات بر اساس سایر ملاحظات دستخوش تغییر شد. در برخی از کشورها تبلیغات تابع اقتصاد بازار و در دیگر کشورها با محدودیت های جدی مواجه گردید. در ایران تبلیغات در امور پزشکی از جمله در حوزه آزمایشگاه تشخیص پزشکی دارای قوانین و مقررات معینی است که مصادیق آن کاملا مشخص شده و سازمان نظام پزشکی در آن نقش صادر کننده مجوز تبلیغات را ایفا می کند. مروری بر مشکلات مربوط به تبلیغات در آزمایشگاه های تشخیص پزشکی حاکی از وجود موارد مختلفی مانند کم توجهی به حقوق و منافع بیمار و اعضای حرفه، عدم اخذ مجوزهای قانونی و بی اطلاعی از مقررات است، از سوی دیگر مشکلاتی پیرامون نظارت بر امر تبلیغات وجود داشته که به واحد های نظارتی ارتباط دارد. برای اصلاح این روند، یکی از ضروری ترین اقدامات، تاکید بر آموزش و آشنا کردن کلیه عوامل مرتبط با موارد زیر است: آشنایی با مفهوم و اهداف تبلیغات در امور پزشکی، تبیین وجود محدودیت های تبلیغات در حرفه پزشکی به منظور حفظ شان و کرامت این حرفه و تبیین مقررات و قوانین موجود. 

واژه‌های کلیدی: تبلیغات، آزمایشگاه تشخیص پزشکی، اخلاق، قوانین
متن کامل [PDF 432 kb]   (6648 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/10/28 | پذیرش: 1392/10/28 | انتشار: 1392/10/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalajzadeh M R. Advertising in medical laboratory. 3 2013; 5 (21) :31-36
URL: http://labdiagnosis.ir/article-1-26-fa.html

خلج زاده مجید رضا. تبلیغات در آزمایشگاه تشخیص پزشکی. نشریه آزمایشگاه و تشخیص. 1392; 5 (21) :31-36

URL: http://labdiagnosis.ir/article-1-26-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 5، شماره 21 - ( 8-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Laboratory and Diagnosis
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 34 queries by YEKTAWEB 4691