[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: سال 6، شماره 26 - ( 12-1393 ) ::
جلد 6 شماره 26 صفحات 37-47 برگشت به فهرست نسخه ها
آزمایشگاه یادگیرنده
دکتر حسین درگاهی1، آقای علی اکبر رازقندی2، خانم زینب رجب نژاد3
1- دانشکده پیراپزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده:   (4128 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت یادگیری سازمانی در آزمایشگاه‌ های بالینی و تغییر دائمی و پایدار دانش پزشکی، لازم است تا کارکنان آزمایشگاه ‌ها به منظور یادگیری سازمانی به صورت تیمی، تغییر فرآیندها و ثبت و انتقال بهترین تجربیات، فعالیت‌ ها، با فرآیند یادگیری سازمانی آشنا شوند و بدانند چه چیزی را باید یاد بگیرند و چگونه آن را بیاموزند. لذا این پژوهش با هدف معرفی فرآیند و ارزیابی وضعیت یادگیری سازمانی در کارکنان آزمایشگاه‌ های بالینی جهت تبدیل این آزمایشگاه ها در کشور ایران به سازمان‌ های یادگیرنده و مقایسه آن با سایر کشورهای جهان و ارائه چالش های موجود در ایران و تعیین راهکارهای مناسب برای رفع کمبودها و نواقص برای تبدیل آزمایشگاه های بالینی در کشور ایران به آزمایشگاه های یادگیرنده تهیه و تدوین شده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع کاربردی است که با روش مروری نظام مند به جمع آوری اطلاعات با بهره گیری از تعداد 11 پایگاه اطلاعات و تعداد 5 کلید واژه و جستجو در منابع غیر الکترونیک مانند کتاب ها، نشریات تخصصی و پایان نامه های ذیربط در بازه زمانی بین سال های 1997 تا 2014 انجام شد. مطالعات به زبان های دیگر، سرمقاله ها، دیدگاه ها و یادداشت های تخصصی و چکیده های چاپ شده در کتابچه خلاصه مقالات مورد استفاده قرار نگرفتند. بحث و نتیجه گیری: علیرغم اهمیت فرآیند قابلیت یادگیری سازمانی در هزاره سوم در سازمان ها، مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که این فرآیند در آزمایشگاه های بالینی کشور وضعیت مناسبی ندارد. اگر چه نتایج دیگر مطالعات انجام شده در سازمان های ارائه دهنده مراقبت و خدمات سلامت نیز نتایج مطالعه حاضر را تایید می ‌کند. استقرار نظام ایمنی بیمار، پیشگیری و پیش بینی از بروز خطا با راه اندازی نظام ثبت خطا و اشتباهات، بهره برداری کارآمد از تجربیات و اشتباهات گذشته، استفاده از فرصت ‌ها و تشویق کارکنان به گزارش و اعلام خطاها از جمله ابعاد و عناصری است که باید در استقرار نظام یادگیری سازمانی در آزمایشگاه های بالینی مورد استفاده قرار داد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری سازمانی، آزمایشگاه بالینی، بیمارستان، ایران، سازمان های مراقبت سلامت، آزمایشگاه یادگیرنده
متن کامل [PDF 351 kb]   (1351 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: علوم آزمایشگاهی
دریافت: 1394/1/8 | پذیرش: 1394/1/8 | انتشار: 1394/1/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dargahi H, Razghandi A A, Rajab Nejad Z. Learner Laboratories. 3. 2015; 6 (26) :37-47
URL: http://labdiagnosis.ir/article-1-86-fa.html

درگاهی حسین، رازقندی علی اکبر، رجب نژاد زینب. آزمایشگاه یادگیرنده . نشریه آزمایشگاه و تشخیص. 1393; 6 (26) :37-47

URL: http://labdiagnosis.ir/article-1-86-fa.html



سال 6، شماره 26 - ( 12-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Laboratory & Diagnosis
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4227