1- دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت و اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران 2- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (381 مشاهده)
مقدمه:توانایی ارتباط مؤثر برای مدیران و رهبران آزمایشگاههای بالینی حیاتی است، زیرا در اکثر جنبههای کاری خود باید از حلقه و فرآیند ارتباط مؤثر استفاده کنند. برگزاری جلسات منظم با تیمهای کاری، حمایت و هدایت کارکنان و ایجاد انگیزش، تعهد و وفاداری سازمانی و بهبود فرهنگ سازمانی از جمله مهمترین کاربردهای ارتباط مؤثر هستند. روش کار: این پژوهش با روش مرور حیطهای انجام شد. معیارهای ورود به این مطالعه، مقالات منتشر شده در بازه زمانی ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۳ از پایگاههای داده PubMed، Scopous، Science Direct، Emeraldبود که با استفاده از کلید واژههایMedical laboratory،Clinical laboratory،effective CommunicationوInformation and Communication Technologyاز طریق موتور جستجوگر google scholar به دست آمد و در نهایت تعداد ۸۴ مقاله جهت بررسی و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. تعداد ۱۶ مقاله نیز در بخش مقدمه به این تعداد اضافه گردید. یافتهها: یافتههای این مطالعه به طور خاص در حیطه یا دامنه آشنایی و استفاده از روشهای ارتباطی رسمی و غیر رسمی در سازمانها، پیام رسانهای الکترونیکی و شبکههای اجتماعی، استفاده مناسب از فناوری اطلاعات و ارتباطات در محیط کار آزمایشگاههای بالینی، چالشها و نگرانیهای اصلی در خصوص حفظ حریم خصوصی و بهره وری سازمانی در نظام ارتباطات الکترونیک، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه و پیشرفت حوزه بهداشت و درمان و به ویژه آزمایشگاههای بالینی، بهره برداری از اینفوکراسی به جای بوروکراسی سازمانی، اخلاق در حیطه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حکمرانی الکترونیکی، ارتباطات غیر کلامی، گوش دادن فعال و وابستگی ارتباط سازمانی مؤثر به جو سازمانی و بهبود ارتباطات سازمانی، ارائه شد. نتیجه گیری: عوامل مختلفی در توسعه ارتباط مؤثر در آزمایشگاههای بالینی نقش دارند. مدیران و رهبران این سازمانها میتوانند با ایجاد شفافیت سازمانی، نهادینه سازی ارزشهای اخلاقی، مشارکت و تعامل با کارکنان و مسئولیت پذیری و تدوین برنامههای مناسب ارتباط دهی، آموزش مهارت افزایی ارتباطی و در نهایت تقویت زیرساختها در توسعه و ارتقای مدیریت اطلاعات و ارتباطات در آزمایشگاههای بالینی، نقش به سزایی داشته باشند و از این طریق ارتباط مؤثر بین بیماران، پزشکان و متخصصان آزمایشگاههای پزشکی را تسهیل کنند و نقش کنشگری خود را در نظام سلامت افزایش دهند.
Dargahi H, Afraz S. Information and Communication Management in Clinical Laboratories: A Scoping Review. 3 2025; 16 (66) :68-89 URL: http://labdiagnosis.ir/article-1-596-fa.html
درگاهی حسین، افراز شبنم. مدیریت اطلاعات و ارتباطات در آزمایشگاه بالینی: مطالعه مروری حیطهای. نشریه آزمایشگاه و تشخیص. 1403; 16 (66) :68-89